بزن بریم
Articles

آویشن زیره ای

آویشن زیره ای

هدف ما در این مقاله این است که بطور کامل شما را با گیاه آویشن زیره ای آشنا کنیم.

فهرست مطالب این مقاله :

معرفی، مشخصات ، روشهای ازدیاد ، کاربرد ، کاربرد در آشپزی ،کاربرد در درمان بیماری ،  در طب سنتی

درباره آویشن زیره ای چی میدونی؟

معرفی آویشن زیره ای:

این گیاه که نام علمی  آن  Thymus herba-barona است ، گیاهی به نسبت کند رشد می باشد که دارای گل صورتی کمرنگ  و عطری شبیه به عطر زیره است و به همین دلیل به آویشن زیره ای معروف است.

آویشن زیره ای

جالب است بدانید که این گیاه در گروه بهترین و با ارزش ترین گیاهان با کاربرد درمانی در سرتاسر خاورمیانه می باشد که افراد زیادی تمایل به تهیه آن را دارند.

البته هر کدام از گونه های آویشن دارای مشخصات و کاربردهایی هستند که پاسخ به اهداف شما را از خواندن مقاله می دهند و ما اینجا هستیم تا بطور کامل این اطلاعات را به شما برسانیم.

میدونی مشخصات گیاه آویشن زیره ای چیه ؟

مشخصات آویشن زیره ای:

در مورد مشخصات لازم به ذکر است که به طور کلی این گیاه مناطقی را که دارای آفتابی کامل همراه با خاک های دارای زه کشی مناسب و زمین های شنی یا سنگی را برای رشد ترجیح می دهد و پس از اینکه مراحل رشد در گیاه شروع شد به خشکی هم مقاوم می شود.

برای انجام هرس ساقه در این گیاه عجله نکنید و توجه کنید که هرس فقط باید در صورت نیاز و برای حفظ ظاهر گیاه انجام شود.

چیدن برگهای این گیاه باید در اوایل یا اواخر تابستان و قبل از باز شدن گلها انجام گردد و برگهای چیده شده به سرعت خشک گردد .

برگهای این گیاه در زمستان های معتدل همیشه سبز باقی می ماند.

میدونی چطوری گیاه آویشن زیره ای را پرورش بدیم؟

  روش های ازدیاد آویشن زیره ای :

که به دو روش قلمه زدن و کاشت بذر انجام می گیرد

روش قلمه زدن : برای انجام این کار باید از شاخه‌ جوان یا از شاخه چوبی نیمه رسیده استفاده شود.

روش کاشت بذر : به علت جوانه زنی نامنظم بذرها با مشکلاتی همراه است.

مدل و شکل برگها در این گیاه بدین صورت است که برگها ریز، نوک تیز، براق و سبز تیره هستند.

چیدمان گل در این گیاه به صورت دسته های زیبا از شکوفه های صورتی ریز که لوله ای هستند و در تابستان ظاهر می شوند.

گل‌ در آویشن زیره ای دارای شهد سرشاری است که باعث جذب زنبورها و انواع پروانه‌ می شود. این گیاه خاک های خشک را تحمل می کند و با ساختاری که دارد در برابر عبور و مرور پاهای سبک و همچنین در مورد تغذیه آهو ها و حیوانات علف خوار مقاومت کرده و بیشتر در بین سنگ‌ های پله یا روی صخره‌ ها یا دیوارها رشد می کند.

آویشن زیره ای

 کاربرد ها

بطور کلی کاربرد ها را میتوان به سه بخش زیر تقسیم کرد :

(1) استفاده مستقیم از برگ تازه مثل سبزی خوراکی

(2) استفاده از برگهای خشک یا پودر شده در مصارف آشپزی 

(3) استفاده از برگهای خشک یا روغن گرفته شده در مصارف دارویی

آویشن زیره ای

آویشن زیره ای

بطور کلی حضور این گیاه در فهرست آشپزی شما باعث ایجاد  معجزه ای بی مانند در بهبود عطر و طعم غذا و سالاد شده تا جایی که از این گیاه برای از بین بردن بوی بد بعضی از مواد غذایی مانند گوشت سفید و قرمز به راحتی می توانید استفاده کنید.

همان طور که همه می دانیم ، بوی بسیار خوب آویشن زیره ای مهمترین خصوصیت این گیاه است و با اینکه دارای تندی ملایم است ، همواره در لیست اولویت انتخاب مواد غذایی لازم در آشپزی قرار دارد .

در مورد خواص آویشن زیره ای در  درمان بیماری بهتر است بدانید که این گیاه بهترین انتخاب شما برای درمان انواع بیماری مثل : درمان سرما خوردگی و آنفولانزا، درمان مشکلات پوستی، درمان درد معده و در نهایت معجزه ای است برای درمان چاقی و تمام افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند.

در طب سنتی  ایرانی عقیده بر این است که به راحتی می توان آویشن زیره ای را به جای داروهای شیمیایی استفاده کرده و سلامتی دوباره را به ارمغان بیاورید ، بطور مثال برای افرادی که میل به خوردن غذا در آنها کم است می توانید بجای استفاده از قرص های اشتها آور از پودر آویشن زیره ای استفاده کنید زیرا پودر آویشن زیره ای حامل عطری است که میل به خوردن غذا را بطور قابل توجهی افزایش می دهد.

همچنین شما می توانید به دلیل داشتن طعم دلپذیر آویشن زیره ای بطور روزانه و به جای مصرف چای از جوشانده آویشن زیره ای در جهت پیشگیری و درمان بیماری استفاده کنید.

آویشن زیره ای با توجه به اینکه طعمی تند و ملایم دارد ولی دارای املاح معدنی مهمی مثل : ( منیزیم ) Mg و Zinc  و ویتامین B9 و آنتی اکسیدان بالا می باشد که می تواند بطور کامل التهاب را از بین برده و سیستم گوارش را در بدن بهینه کند و توجه داشته باشید که آویشن زیره ای فقط به مدت یک سال ماندگاری دارد.

از آویشن زیره ای تا امداد ویلا با ما باشید…

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

Mahmoud Soleymanpour وب‌سایت
Thyme

‫6 نظر

  • Good day! I could have sworn I've been to this blog before but after browsing through some of the post I realized
    it's new to me. Anyhow, I'm definitely happy I found it
    and I'll be bookmarking and checking back frequently!

    • Hello dear friend
      Thank you for your encouraging message and we are very happy that the contents of this website are useful for you and our experts are ready to respond to interested parties for any request for purchase, cooperation or participation in sales with special conditions.

    • Hello dear friend
      Thank you for your encouraging message and we are very happy that the contents of this website are useful for you and our experts are ready to respond to interested parties for any request for purchase, cooperation or participation in sales with special conditions.

    • Hi dear friend
      We are glad that the contents of this website have been of interest to you.
      Regarding the articles, I must say that we apologize to you and all the users who follow the content of this website due to the delay in updating and presenting new articles.
      Honestly, we have many articles that we haven't published yet, because at this time, meeting the needs of customers and selling high-quality products is the priority of our team.
      Dear friend, we bring high-quality Iranian thyme to your land and we are looking for reliable business partners to sell the products.
      thymeiran team is ready to cooperate with natural and legal persons regarding the sale of products with participation and fair profit in sales.
      Let's start business today and introduce Thymeiran to local stores or supermarkets where you live so that we can profit together by selling this product.
      We are waiting for your answer.
      Good luck…

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader
    Please Wait